Jak ocenić postęp w realizacji przez sektor transportu celów ochrony środowiska? W 2011 r. Komisja Europejska przyjęła dokument Białej Księgi mający na celu utworzenie jednolitego obszaru transportu oraz osiągnięcie konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. W tegorocznym raporcie TERM, prezentującym relacje między transportem a środowiskiem w UE, Europejska Agencja Środowiska uwzględniła pełną listę celów ilościowych planu działań KE w zakresie transportu na 2011 r.
Opublikowany 10 listopada 2011 r. raport Laying the foundations for greener transport, opracowany przez EEA we współpracy z EIONET w ramach mechanizmu sprawozdawczego ds. transportu i środowiska (TERM), różni się od poprzednich edycji z tej serii, gdyż będzie stanowił punkt odniesienia do dokonywania oceny postępów w realizacji celów. Uwzględnia on większość problemów, jakie dotyczą relacji między transportem a środowiskiem, w tym kwestie związane ze zużyciem energii, emisjami zanieczyszczeń, hałasem oraz popytem na transport. Celem raportu TERM 2011 i przyszłych raportów z tej serii jest dokonanie corocznej oceny w realizacji postępów - Agencja po raz pierwszy opracowała podstawowy model do oceny postępów, przy wykorzystaniu bazowego zestawu wskaźników TERM-CSI. Dodatkowo, raport TERM 2011 przedstawia najnowsze dane z zakresu transportu i środowiska oraz propozycje możliwych rozwiązań, które zminimalizowałyby negatywne oddziaływanie transportu na środowisko, prezentuje analizę sposobów optymalizacji popytu, wprowadzenia zrównoważonego transportu i wykorzystania najnowszych technologii.