ANALIZA
ZDARZEŃ MOGĄCYCH SPOWODOWAĆ
NADZWYCZAJNE ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA
W I KWARTALE 2001 R.
W I kwartale 2001 r. Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymała informacje o 45 zdarzeniach mogących spowodować
n
adzwyczajne zagrożenie środowiska. Porównanie ilości zdarzeń w poszczególnych kwartałach lat 1994-2000 iw I kwartale 2001 r. przedstawiono na rys. 1.
Ilość zdarzeń w poszczególnych miesiącach I kwartału 2001 r. była zróżnicowana i przedstawiała się następująco:
|
- 12 zdarzeń (26,7% zdarzeń w I kwartale 2001 r.); |
|
- 17 zdarzeń (37,8% zdarzeń w I kwartale 2001 r.); |
|
- 16 zdarzeń (35,5% zdarzeń w I kwartale 2001 r.). |
Rejestr zdarzeń mających miejsce w omawianym kwartale zawarty jest w załączniku nr 1.
Ilość zgłoszonych zdarzeń w poszczególnych miesiącach I kwartałów lat 1994-2001 przedstawiono na rys. 2.
Zdarzenia zgłoszone w okresie I kwartału 2001 r. zarejestrowane były na terenie 14 województw.
Ich ilość na terenie poszczególnych województw była zróżnicowana. Najwięcej miało miejsce na terenie województw:
|
- po 6 zdarzeń; |
|
- po 5 zdarzeń; |
Na terenie wymienionych województw miało miejsce ponad połowa (60,0%) wszystkich zdarzeń w
tym okresie.Mniejsze ilości zdarzeń miały miejsce na terenie województw:
|
- po 3 zdarzenia; |
|
- po 2 zdarzenia; |
|
- po 1 zdarzeniu. |
Na terenie województw łódzkiego i podkarpackiego nie zarejestrowano żadnych zdarzeń.
Ze względu na miejsce zdarzenia, w I kwartale 2001 r. ilość ich przedstawiała się następująco:
• transport |
- 28 zdarzeń (62,3% wszystkich zdarzeń); |
• zakłady |
- 15 zdarzeń (33,3% wszystkich zdarzeń); |
• inne |
- 2 zdarzenia (4,4% wszystkich zdarzeń). |
Bardziej obrazowo strukturę miejsc zdarzeń przedstawia rys. 3.
W I kwartal
e 2001 r. dominowały zdarzenia w transporcie. Sprzyjała temu większa ilośćzdarzeń w transporcie niż na terenie zakładów w styczniu i marcu 2001, co przedstawiono
graficznie na rys. 4 w porównaniu z poszczególnymi miesiącami 2000 r.
Wśród 28 zdarzeń w transporcie, które miały miejsce w I kwartale 2001 r., najwięcej było w:
• transporcie drogowym |
- 19 zdarzeń (42,2% wszystkich zdarzeń w I kwartale); |
a następnie w:
• transporcie kolejowym |
- 4 zdarzenia (8,9% wszystkich zdarzeń w I kwartale); |
• transporcie rurociągowym |
- 3 zdarzenia (6,7% wszystkich zdarzeń w I kwartale); |
• transporcie wodnym |
- 2 zdarzenia (4,5% wszystkich zdarzeń w I kwartale); |
Strukturę zdarzeń, w grupie zdarzeń mają
cych miejsce w transporcie, przedstawia rys. 5.W transporcie rurociągowym ropy naftowej i produktów ropopochodnych
(paliwa płynne takie jak benzyny silnikowe i oleje napędowe), w którym skutki wycieków bywają
najpoważniejsze, wystąpiły trzy zdarzenia. Ich opisy znajdują się w załączniku nr 1 pod pozycjami 5, 40 i 45.
Wśród 15 zdarzeń na terenie zakładów, które miały miejsce w I kwartale 2001 r., po 5 zdarzeń miało
miejsce na terenie zakładów przemysłowych, użyteczności publicznej i handlowych.
Uwzględniając w poszczególnych zdarzeniach klasyfikację materiałów niebezpiecznych, stosowaną
w przewozach materiałów niebezpiecznych (§ 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia
15 czerwca 1999 r. w sprawie przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych - Dz. U. Nr 57, poz. 608),ilość zdarzeń w poszczególnych klasach przedstawia się następująco:
|
- 3 zdarzenia (6,7% wszystkich zdarzeń w I kwartale 2001 r. ); |
|
- 36 zdarzeń (80,0% wszystkich zdarzeń); |
|
- 1 zdarzenie (2,2% wszystkich zdarzeń); |
|
- 3 zdarzenia (6,7% wszystkich zdarzeń); |
|
- 2 zdarzenia (4,4% wszystkich zdarzeń). |
Na rys. 6 przedstawiono strukturę zdarzeń z udziałem różnych klas substancji niebezpiecznych.
Z powyższego zestawienia wynika, że:
• materiały należące do grupy 3 stanowią w dalszym ciągu najpoważniejsze zagrożenie dla środowiska
w zdarzeniach mających znamiona nadzwyczajnego zagrożenia (ponad połowę wszystkich zdarzeń);
• wśród zdarzeń z materiałami grupy 3 najczęściej występował olej napędowy i inne paliwa o
temperaturze zapłonu >55
Przy wystąpieniu nadzwyczajnych zagrożeń środowiska następują zanieczyszczenia różnych elementów środ
owiska.
W I kwartale 2001 r. zanieczyszczone było: • powietrze - w 8 przypadkach; • grunt - w 27 przypadkach; • wody - w 17 przypadkach. Wśród 45 zdarzeń, zarejestrowanych w I kwartale 2001 r., w 2 (4,4%) brak było skutków w środowisku w postaci zanieczyszczenia powietrza, gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych. Niemniej jednak w zdarzeniach tych, od momentu zaistnienia wypadku do chwili zakończenia akcji ratowniczej, istniało potencjalne ryzyko wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska ze względ u na występowanie substancji niebezpiecznej.Wśród zdarzeń, które miały miejsce w I kwartale 2000 r., jako potencjalnie najgroźniejsze wymienić należy, między innymi: W okresie I kwartału 2001 r. prowadzony był także nadzór nad usuwaniem skutków tych zdarzeń, w których doprowadzenie środowiska do stanu właściwego nie nastąpiło do końca IV kwartału 2000 r. Dotyczyło to między innymi następujących zdarzeń: |
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 3 grudnia 1997 r. w miejscowości Małaszewicze (gmina Terespol, powiat bialskopodlaski, województwo lubelskie) spowodowane wyciekiem paliwa z cysterny kolejowej - poz. 215 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska za 1997 r.Zakład Przewozów Towarowych i Przeładunku PKP w Małaszewiczach kontynuuje wypompowywanie produktu naftowego z piezometrów. W okresie I kwartału 2000 r. wypompowano z gruntu ok. 0,16 m 3 produktu (w sumie od momentu rozpoczęcia rekultywacji gruntu w 1998 r. wydobyto ok. 4,2 m3 oleju napędowego). Ze względu na okres zimowy w I kwartale 2001 r. nie prowadzono innych prac rekultywacyjnych.Wydobywanie produktu z gruntu będzie kontynuowane w 2001 r. Nadzór nad usuwaniem ropopochodnych z gruntu prowadzi Delegatura Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białej Podlaskiej. |
Zanieczyszczenie gruntu ksylenem w dniu 23 grudnia 1997 r. w miejscowości Bliżyn (gmina Bliżyn, powiat skarżyski, województwo świętokrzyskie), spowodowane wyciekiem tej substancji na terenie Kieleckich Zakładów Farb i Lakierów - poz. 232 rejestru za 1997 r. Pod nadzorem Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach trwa usuwanie wolnego ksylenu z gruntu. W I kwartale 2001 r. usunięto z gruntu ok. 0,14 Mg ksylenu. W sumie od chwili wycieku do końca I kwartału 2001 r. usunięto z gruntu ok. 11,73 Mg ksylenu. Dotychczas odzyskany ksylen zawrócono do produkcji. Usuwanie ksylenu będzie kontynuowane w 2001 r. |
|
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 11 marca 1999 r. w miejscowości Tomaszów Mazowiecki (powiat tomaszowski, województwo łódzkie) - poz. 30 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska za 1999 r. Ilość oleju napędowego usuwana z zanieczyszczonego gruntu stale maleje i nie obserwuje się rozszerzania obszaru zanieczyszczonego ropopochodnymi. Nie stwierdzono również przedostawania się ropopochodnych do rzeki Czarna. W związku z powyższym Starosta Tomaszowski decyzją ZRO.II.7634-1/3/01 z dnia 16 marca 2001 r. zezwolił Przedsiębiorstwu Państwowemu "PKP", Zakład Infrastruktury Kolejowej w Łodzi do składania półrocznych (zamiast comiesięcznych) sprawozdań z realizacji działań rekultywacyjnych na terenie stacji PKP w Tomaszowie Mazowieckim.Nadzór nad usuwaniem skutków zdarzenia sprawuje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Łodzi. |
Zanieczyszczenie gruntu ropą naftową w dniu 31 października 1999 r. w miejscowości Medyka (gmina Medyka, powiat przemyski, województwo pod-karpackie), spowodowane jej wyciekiem z cysterny kolejowej - poz. 173 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska za 1999 r. W związku z przedstawieniem wyników badań środowiska zanieczyszczonego w wyniku wycieku, Starosta Przemyski decyzją Roś.V.7645-1/01 z dnia 21 marca 2001 r. określił obowiązki dla PKP, dotyczące dalszego postępowania przy likwidacji sk utków zdarzenia.Delegatura Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Przemyślu, która sprawuje nadzór nad usuwaniem skutków zanieczyszczenia, planuje przeprowadzenie kontroli sprawdzającej w II kwartale 2001 r. |
|
|
Zanieczyszczenie gr untu olejem napędowym w dniu 1 sierpnia 2000 r. w miejscowości Tarnowo (gmina Rogoźno, powiat obornicki, województwo wielkopolskie) na skutek wypadku autocysterny przewożącej paliwa płynne - poz. 110 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w 2000 r.W I kwartale 2001 r. Delegatura Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Pile przeprowadziła kontrolę sprawdzającą w Przedsiębiorstwie Państwowym "PKP", Zakład Infrastruktury Kolejowej w Poznaniu, połączoną z poborem prób gruntu w miejscu zdarzenia. Badania laboratoryjne pobranych prób wykazują obecność produktów ropopochodnych. Zakład Infrastruktury Kolejowej w Poznaniu zobowiązał się do przeprowadzenia badań zanieczyszczonego gruntu w II kwartale 2001 r.Nadzór nad usuwaniem skutków z darzenia sprawuje Delegatura Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Pile. |
|
Zanieczyszczenie gruntu substancją ropopochodną w dniu 9 września 2000 r. w miejscowości Krążkowo (gmina Złotniki Kujawskie, powiat inowrocławski, województwo kujawsko-pomorskie) z rurociągu należącego do Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "PRZYJAŹŃ" w Płocku - poz. 127 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w 2000 r. Katedra Chemii i Ochrony Środowiska (Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy) wykonała na zlecenie Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "PRZYJAŹŃ" w Płocku ekspertyzę, zgodnie z którą zanieczyszczony teren należy wyłączyć z upraw przez 1 rok. W tym okresie należ y wykonać głęboką orkę i nawożenie azotem, fosforem i potasem. Po upływie 1 roku należy przeprowadzić ocenę stopnia zanieczyszczenia gruntu ropopochodnymi przed ewentualnym normalnym użytkowaniem gruntu.Nadzór nad usuwaniem skutków zdarzenia sprawuje Wojew ódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. |
Rejestr zdarzeń zdażeń o charakterze nadzwyczajnych zagrożeń środowiska