ANALIZA
ZDARZEŃ MOGĄCYCH SPOWODOWAĆ
NADZWYCZAJNE ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA
W III KWARTALE 2001 R.
W III kwartale 2001 r. Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymała informacje o 31 zdarzeniach mogących spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska. Na rys. 1 przedstawione zostały ilości zdarzeń w poszczególnych kwartałach lat 1994-2000 i w trzech kwartałach 2001 r.
Ilość zdarzeń w poszczególnych miesiącach III kwartału 2001 r. przedstawiała się następująco:
|
• lipiec |
- 9 zdarzeń (29,0 % zdarzeń w skali III kwartału i 7,3 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• sierpień |
- 12 zdarzeń (38,7 % zdarzeń w skali III kwartału i 9,7 % w skali trzech kwa rtałów 2001 r.); |
• wrzesień |
- 10 zdarzeń (32,3 % zdarzeń w skali III kwartału i 8,1 % w skali trzech kwa rtałów 2001 r.). |
Rejestr zdarzeń mających miejsce w omawianym kwartale zawarty jest w z ałączniku nr 1 (numeracja zdarzeń i stron w załączniku jest kontynuacją numeracji rejestrów nadzwyczajnych zagrożeń środowiska dla I i II kwartału 2001 r.).Ilość zgłoszonych zdarzeń w poszczególnych miesiącach trzecich kwartałów w latach 1994 - 2001 r. przedstawiono na rys. 2.
Zdarzenia zgłoszone w okresie III kwartału 2001 r. miały miejsce na terenie 12 województw. Ich rozmieszczenie przedstawiało się następująco:
|
|
- 6 zdarzeń; |
|
- 5 zdarzeń; |
|
- po 4 zdarzenia; |
|
- 3 zdarzenia; |
|
- po 2 zdarzenia; |
|
- po 1 zdarzeniu. |
Na terenie 4 województw (dolnośląskiego, podlaskiego, śląskiego i wielkopolskiego) w III kwartale 2001 r. brak było zdarzeń.
Z powyższego zestawienia wynika, że w okresie III kwartału 2001 r.:
Zdarzenia zarejestrowane w III k wartale 2001 r. stanowiły 25,0 % zdarzeń, które miały miejsce w ciągu trzech kwartałów 2001 r. W tym okresie na terenie 16 województw wystąpiły 124 zdarzenia, z tego na terenie województw:
|
|
- 22 zdarzenia; |
|
- 17 zdarzeń; |
|
- 12 zdarzeń; |
|
- po 10 zdarzeń; |
|
- 9 zdarzeń; |
|
- po 7 zdarzeń; |
|
- 6 zdarzeń; |
|
- po 5 zdarzeń; |
|
- 4 zdarzenia; |
|
- po 3 zdarzenia; |
|
- po 2 zdarzenia. |
Z powyższego zestawienia wynika, że w skali trzech kwartałów 2001 r., analogicznie jak w III kwartale 2001 r.:
Ze względu na miejsce powstania zdarzeń ilość ich w III kwartale 2001 r. była następująca: |
|
- 18 zdarzeń (58,1 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
|
- 8 zda rzeń (25,8 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
|
- 5 zdarzeń (16,1 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.). |
Strukturę zdarzeń ze względu na jego miejsce wystąpienia przedstawia rys. 3.
Wynika z niego, że w III kwartale 2001 r. najwięcej zdarzeń miało miejsce w transporcie. Stało się tak na skutek większej ilości zdarzeń w transporcie materiałów niebezpiecznych niż na terenie zakładów w miesiącach lipcu i wrześniu 2001 r. Gr aficznie przedstawiono to na rys. 4.
Spośród 18 zdarzeń, które miały miejsce w transporcie w III kwartale 2001 r., najwięcej wystąpiło w:
|
• transporcie drogowym |
- 14 zdarzeń (45,2 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.), |
a następnie w:
• transporcie kolejowym |
- 1 zdarzenie (3,2 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
• transporcie rurociągowym |
- 1 zdarzenie (3,2 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
• transporcie wodnym |
- 1 zdarzenie (3,2 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
• transporcie lotniczym |
- 1 zdarzenie (3,2 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.). |
Strukturę zdarzeń, w grupie zdarzeń mających miejsce w tra nsporcie, przedstawia rys. 5.
Zdecydowanie najwięcej zdarzeń w transporcie ma miejsce w przewozie drog owym materiałów niebezpiecznych. W III kwartale 2001 r. w transporcie rurociągowym ropy naftowej i produktów ropopochodnych (paliwa płynne takie jak benzyny silnikowe i oleje napędowe) brak było zdarzeń.
Podobna sytuacja w strukturze zdarzeń w transporcie materiałów niebezpiec znych występowała w trzech kwartałach 2001 r. W skali tego okresu spośród 66 zdarzeń w transporcie najwięcej miało miejsce w:
|
• transporcie drogowym |
- 49 zdarzeń (39,5 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach 2001 r.), |
a następnie w:
• transporcie rurociągowym |
- 8 zdarzeń (6,5 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach); |
• transporcie kolejowym |
- 5 zdarzeń (4,0 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach); |
• transporcie wodnym |
- 3 zdarzenia (2,4 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach); |
• transporcie lotniczym |
- 1 zdarzenie (0,8 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach). |
Graficznie str ukturę zdarzeń w transporcie w trzech kwartałach 2001 r. przedstawiono na rys 6.
W III kwartale 2001 r. na terenie zakładów miało miejsce 8 zdarzeń, z tego na terenie:
|
|
- 4 zdarzenia (12,9 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
|
- 3 zdarzenia (9,7 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
|
- 1 zdarzenie (3,2 % wszystkich zdarzeń w III kwartale 2001 r.). |
Strukturę zdarzeń, w grupie zdarzeń mających miejsce na terenie zakładów, przedstawia rys. 7.
W skali trzech kwartałów 2001 r. struktura występowania zdarzeń, ze względu na miejsce zdarzenia, przedstawia się następująco:
|
• transport |
- 66 zdarzeń (53,2 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach 2001 r.); |
• zakłady |
- 49 zdarzeń (39,5 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach 2001 r.); |
• inne |
- 9 zdarzeń (7,3 % wszystkich zdarzeń w trzech kwartałach 2001 r.). |
Strukturę zdarzeń w tym okresie przedstawiono na rys 8.
Na taką strukturę zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r. nie miał wpływu fakt, że w II kwartale tego roku na terenie zakładów wystąpiło więcej zdarzeń niż w transporcie materiałów niebez piecznych.
Uwzględniając jako kryterium w poszczególnych zdarzeniach klasyfikację mat eriałów niebezpiecznych, stosowaną w przepisach dotyczących przewozu materiałów niebezpiecznych, ilość zdarzeń w poszczególnych klasach w III kwartale 2001 r. przedstawiała się następująco:
|
• klasa 2 (gazy) |
- 3 zdarzenia (9,7 % zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
• klasa 3 (materiały ciekłe zapalne) |
- 15 zdarzeń (48,4 % zdarzeń w III kwartale 2001 r.); |
• klasa 4.2 (materiały samozapalne) |
- 1 zdarzenie (3,2 % w III kwartale 2001 r.); |
• klasa 8 (materiały żrące) |
- 2 zdarzenia (6,5 % w III kwartale 2001 r.); |
• materiały poza klasyfikacją |
- 10 zdarzeń (32,2 % w III kwartale 2001 r.). |
Poniżej w formie graficznej przedstawiono strukturę zdarzeń z udziałem różnych klas substancji niebezpiecznych.
Z powyższego wynika, że:
•
• w pozostałych klasach materiałów niebezpiecznych zdarzenia występowały rzadko.
W trzech kwartałach 2001 r. ilość zdarzeń z uwzglę dnieniem klasyfikacji materiałów niebezpiecznych przedstawiała się następująco: |
• klasa 2, |
- 7 zdarzeń (5,7 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• klasa 3 |
- 86 zdarzeń (69,4 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• klasa 4.2 |
- 1 zdarzenie (0,8 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• klasa 6.1 |
- 3 zdarzenia (2,4 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• klasa 8 |
- 7 zdarzeń (5,7 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• klasa 9 |
- 3 zdarzenia (2,4 % zdar zeń w skali trzech kwartałów 2001 r.); |
• materiały poza klasyfikacją |
- 17 zdarzeń (13,6 % zdarzeń w skali trzech kwartałów 2001 r.). |
Na rys. 10 przedstawiono strukturę zdarzeń w trzech kwartałach 2001 r., z uwzględnieniem klasyfikacji materiałów niebezpiecznych.
Z powyższego wynika, że również w trzech kwartałach 2001 r. największa ilość zdarzeń miała miejsce z udziałem materiałów klasy 3. Występowanie nadzwyczajnych zagrożeń środowiska związane jest z zani eczyszczeniem różnych elementów środowiska. W III kwartale 2001 r. stwierdzono zanieczyszczenie:
Wśród zdarzeń, które miały miejsce w III kwartale 2001 r., jako potencjalnie najgroźniejsze wymienić należy:
W okresie III kwartału 2001 r. prowadzony był także nadzór nad usuwaniem skutków tych zdarzeń, w których doprowadzenie środowiska do stanu właściwego nie nastąpiło do końca II kwartału 2001 r. Dotyczyło to między innymi następującyc h zdarzeń :
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 3 grudnia 1997 r. w miejscow ości Małaszewicze (gmina Terespol, powiat bialskopodlaski, województwo lubelskie) spowodowane wyciekiem paliwa z cysterny kolejowej - poz. 215 rejestru za 1997 r.Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białej Podlaskiej przeprowadziła w dniu 28 września 2001 r. kontrolę sprawdzającą na miejscu zd arzenia. W III kwartale 2001 r. odpompowano z gruntu ok. 0,39 m3, a łącznie od momentu zaistnienia zdarzenia ok. 5,13 m3 ropopochodnych. W miesiącu lipcu 2001 r. przeprowadzono głęboką orkę zanieczyszczonego terenu.Nadzór nad usuwaniem ropopochodnych z gruntu prowadzi Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białej Podlaskiej.
|
|
|
Zanieczyszczenie gruntu ksylenem w dniu 23 grudnia 1997 r. w miejscowości Bliżyn (gmina Bliżyn, powiat skarżyski, województwo świętokrzyskie), spowodowane wyciekiem tej substancji na terenie Kieleckich Zakładów Farb i Lakierów - poz. 232 rejestru za 1997 r. Pod nadzorem Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach trwa usuwanie wolnego ksylenu z gruntu. W III kwartale 2001 r. usunięto z gruntu ok. 240 kg ksylenu. W sumie od chwili wycieku do końca III kwartału 2001 r. usunięto z gruntu ok. 12,17 5 Mg ksylenu. Dotychczas odzyskany ksylen zawrócono do produkcji. Usuwanie ksylenu będzie kontynuowane.
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 11 marca 1999 r. w miejscow ości Tomaszów Mazowiecki (powiat tomaszowski, województwo łódzkie) - poz. 30 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska za 1999 r.Prowadzone jest odpompowywanie ropopochodnych z gruntu. W okresie od 8 stycznia 2001 r. do 8 października 2001 r. odpompowano ok. 2 m3 ścieków ropopochodnych. Zgodnie z decyzją Starosty Tomaszowskiego sprawozdanie z realizacji tych prac w I półroczu 2001 r. PKP Zakład Infrastruktury Kolejowej w Łodzi miał przekazać z ainteresowanym (w tym WIOŚ w Łodzi) w lipcu 2001 r. Wobec braku jego realizacji Starosta Tomaszowski przystąpił do egzekucji administracyjnej obowiązku.Nadzór nad usuwaniem ropopochodnych z gruntu prowadzi Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Łodzi.
|
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 1 sierpnia 2000 r. w miejscow ości Tarnowo (gmina Rogoźno, powiat obornicki, województwo wielkopolskie) na skutek wypadku autocysterny przewożącej paliwa płynne - poz. 110 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska w 2000 r.Na zlecenie Zakładu Infrastruktury Kolejowej PKP S.A. w Poznaniu przeprowadz ono orkę gruntu zanieczyszczonego ropopochodnymi z zastosowaniem hydrobiopreparatu.Nadzór nad usuwaniem skutków zanieczyszczenia sprawuje Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Pile.
|
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 9 września 2000 r . w miejscowości Krążkowo (gmina Złotniki Kujawskie, powiat inowrocławski, województwo kujawsko-pomorskie) na skutek wycieku z rurociągu produktów naftowych, należącego do Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych “PRZYJAŹŃ” w Płocku - poz. 127 rejestru nadzwyczajnych zagrożeń środowiska za 2000 r.W III kwartale 2001 r. przeprowadzone zostały, w 6 punktach pomiarowych na dwóch głębokościach, badania zanieczyszczonego gruntu na obecność ropopocho dnych. We wszystkich pobranych próbach (12) stwierdzono obecność węglowodorów w zakresie od 116,54 - 3.250,39 mg/kg suchej masy. Wartości te są wyższe od wartości zalecanych dla terenów użytkowanych rolniczo. W oparciu o wyniki badań gruntu kierownik Katedry Chemii i Ochrony Środowiska Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy zalecił rekultywację zanieczyszczonego terenu.
Nadzór nad usuwaniem ropopochodnych z gruntu prowadzi Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
|
|
Zanieczyszczenie gruntu olejem napędowym w dniu 12 stycznia 2001 r. w miejscowości Dębogórze (gmina Kosakowo, powiat pucki, województwo pomorskie) na skutek nielegalnego nawiertu rurociągu należącego do Dyrekcji Baz Magazynowych “NAFTOBAZY” w Warszawie - Zakład Magazynowania Paliw Nr 21 w Dębogórzu - poz. 5 rejestru za 2001 r.W III kwartale 2001 r. wywieziono zanieczyszczony grunt i złożono na specjalnym stanowisku do oczyszczania gruntu na terenie Bazy “C” Zakładu Magazynowania Paliw Nr 21. Na miejsce usuniętego gruntu zwieziono grunt odpowiedniej klasy uprawowej. Dodatkowo wykonano 3 piezometry na kierunku spływu wód podziemnych. Badania wykonane w sierpniu 2001 r. wykazały, że w piezometrach tych woda jest zanieczyszczona węglowodorami. W IV kwartale 2001 r. ma być opracowany program dalszych działań mających na celu doprowadzenie środowiska do stanu właściwego. |